vi kigger på nybyggeri

Hvad er bidirectional ladning V2G, V2H & V2L?

OBS. denne side er under udvikling!

Det bliver en vild ny verden, når vi får flere elbiler og vi alle skal bruge mere strøm. Vores elnet bliver max udfordret i fremtid og vi skal nytænke vores energiforsyning. Jeg drømmer om at blive mere og mere selvforsynende med el og kun bruge strøm fra nettet, når vores egne solceller og batteri ikke kan yde mere. Jeg tror på en fremtid, hvor bilens batteri indgår i vores egen elforsyning med det som hedder V2H*, hvor strømmen sendes frem og tilbage mellem hus og bil. Vi skal jo netop udnytte bilens store batteri ved at sende en masse solcellestrøm i bilen som vi så om aftenen kan bruge til madlavningen.

Navnet på dette er bidirectional ladning og jeg forventer at dette bliver kæmpe stort i fremtiden. Der er allerede flere elbiler der har mulighed for bidirectional ladning, men det er pt. ikke særlig udbredt pga. teknologien og godkendelserne. Der er dog enkelte biler og ladestandere som allerede kan eller er forberedt til fremtiden med V2G, V2H og V2L.

*V2H står for Vehicle-to-home

Hvad er V2G, V2H, V2L?

Vi er i gang med den helt store energi transition, hvor vi flytter os fra kul, olie og gas til en mere grøn energi fra sol og vind. Der er dog nogle udfordringer ved dette, hvis solen ikke skinner eller vinden ikke blæser. Vi skal stadigvæk bruge energi, men det er ikke let at lagere den grønne strøm uden at bygge kæmpe batteribyer mm. Så hvordan har vi mulighed for at gemme/rykke energiforbruget til senere.

En af løsningerne kunne være vores elbiler har et stor batteri som vil kunne bruges, når bilen er parkeret hjemme gennem bidirectional charging.

Ladestandere til V2G

Der kommer stadigvæk flere og flere V2G ladere, men i Danmark er det GreenPower Danmark (tidl. Dansk Energi) som godkender ladestanderen og der er ikke mange på listen.

*ISO15118 er en kommunikationsstandard til V2G og det officelle navn er “Road Vehicles – Vehicle to grid communication interface”.

**Disse ladere bruger DC charging

Biler med bidirectional opladnings-muligheder

BilKWhLadestikV2LV2GV2HTilgængelig
Citroën C-Zero16CHAadeMO
Nissan Leaf ZE136-62CHAadeMO
Nissan Leaf e-NV-200 (varevogn)40CHAadeMO
Mitsubishi Outlander (plug in)13.8CHAadeMO
Mitsubishi i-MiEV16CHAadeMO
Mitsubishi Eclipse Cross13.8CHAadeMO
Ford F150 Lightning98-130CCS2✅ Juli 2022 (US)
Hyndai Ioniq 554-77.4CCS2
Kia EV654-77.4CCS2
BYD Atto 349-60.4CCS2✅ Juli 22 (AUS)
MG ZS EV 49-68CCS2✅ Juli 22 (UK)
Porsche Taycan71-83.7CCS2
Peugeot iON16CHAadeMO
Honda e35,5 CCS2
Biler med bidirectional ladning muligheder som pt. er tilgængelige.

2 tanker om “Hvad er bidirectional ladning V2G, V2H & V2L?”

    1. Hej Bernth.
      Tror bare jeg drømmer! Jeg kunne bare virkelig godt tænke mig at min Enyaq kunne få en opdatering, så jeg kunne få mulighed for at bruge V2H. Det kunne bare være virkelig fedt. Så behøver jeg ikke bruge penge på flere batterier til solceller 🙂

Leave a Reply