sonnencharger

sonnenCharger – den intelligente elbillader

SonnenCharger er en intelligent ladeboks til hjemmet som kommunikere med solceller og batteri til at oplade vores elbil med grøn strøm.

I stedet for at bruge konventionelt genereret elektricitet fra fossile brændselkraftværker til opladningsprocessen, kan vi få den nødvendige elektricitet direkte fra solcellerne eller batteriet til ladestationen. 

SonnenCharger – klar til at lade elbilen med solcellestrøm

Oplad elbilen med egen strøm

SonnenChargerens forskellige ladefunktioner gør det muligt at køre udelukkende på energi fra vores egne solceller en stor del af året. Vi tænker at det er én af de bedste løsninger, når det kommer til ladestandere – især i sammenhænge med et hybrid solcelleanlæg. 

Det geniale med SonnenChargeren er sammenspillet med vores batteribank og solcelleanlæg (også fra Sonnen), da dens ladefunktioner kan udnytte vores selvproducerede energi til det maksimale.

En fleksibel løsning til opladning af elbilen

Nu er det minimalt det vi skal sende tilbage i elnettet og det er jo intetmindre end fantastisk. Endelig har jeg fået en løsning som giver fleksibilitet og mulighed for at udnyttet meget af den strøm vi selv producerer.

I nedenstående kan du læse om mulighederne/forskellene med at lade i Power- og Smartmode som er det der gør SonnenChargeren til noget helt specielt. Hvis du vide mere om selve solcelleprojektet, så kan du læse mere her.

SonnenCharger er en intelligent ladeboks som spiller sammen med SonnenHybrid-anlæg.

SonnenCharger har 2+ lademuligheder:

  1. PowerMode er til hurtigst mulig opladning 
  2. SmartMode er opladning for at maksimere solcellernes produktion

Power Mode – hurtigst opladning

I PowerMode oplades elbilen så hurtigt som muligt til enhver tid – dvs. med den maksimale tilgængelige opladningseffekt. SonnenBatteriet sikrer, at den tilgængelige selvgenererede elektricitet bruges effektivt under opladningsprocessen. Hvis der ikke er tilstrækkelige elektricitet til opladningsprocessen fra solcellerne, kan bilen oplades med ekstra energi fra elnettet. Det sikrer, at elbilen bliver klar på hurtigst mulig tid.

Smart Mode – optimeret opladning

Med SmartMode er det muligt at bruge så meget selvgenereret elektricitet som muligt. På basis af den indstillede afgangstid, den tilgængelige solenergi og elforbruget i husstanden optimerer sonnenChargeren opladningsprocessen, så elbilen oplades med så meget elektricitet fra solcellerne som muligt.

Smart Mode sikrer også, at din bil er fuldt opladet af den ønskede afgangstid, hvis dette er muligt med maksimal opladningseffekt. Når der er nok tid til den ønskede afgang, så prøver sonnenCharger at oplade elbilen med overskud fra solcellerne.

Hvor er solceller, batteri og lader er købt?

Vi har købt solcellerne, Sonnenbatterie og SonneCharger hos ViaSol.dk. Det var været en super process med beregninger, godt forarbejde, hjælp til byggeansøgning og fantastisk opsætning af hele anlægget. Læs om solcelleopsætningen her.

Inteligent opladning i Smart Mode

Initialiseringsfase

Før elbilen oplades, kontrollerer SonnenCharger forskellige parametre og skaber derefter den optimale plan for opladningsprocessen. Denne fase varer mellem 5-10 minutter. I denne initialiseringsfase skifter SonnenCharger til strømtilstand og bruger energi fra elnettet i denne tid. Når initialiseringen er afsluttet, kan den ønskede opladningstilstand vælges.

For at kunne bruge indstillingen “pause” skal elbilen være i stand til at fortsætte opladningsprocessen, selv efter en afbrydelse. Det er en forudsætning for at kunne bruge funktionen “egen energi“. Det er vigtigt at kontrollere, om denne funktion understøttes af din elbil.

Sæt indlæsningen på pause

I Smart Mode kan du beslutte, om du vil vælge indstillingen “pause”. SonnenCharger vil forsøge at oplade elbilen med så meget egenproduceret elektricitet som muligt inden for den definerede afgangstid. Hvis der bare ikke er nok egen energi til rådighed, stopper opladningsprocessen, indtil der er nok egen strøm igen. Men hvis afgangstiden nærmer sig, og der ikke er tilstrækkelig egenproduceret elektricitet til rådighed, trækker SonnenCharger resten af ​​elektriciteten fra nettet.

Oplad kun med din egen energi

Ved at aktivere funktionen “egen energi” i Smart Mode tages der ikke længere hensyn til afgangstiden. Denne funktion sikrer, at elbilen kun oplades med egengenereret elektricitet. Bortset fra initialiseringsfasen er der ikke noget netværkskøb.

Hvis produktionen af ​​”egen energi” falder til under køretøjets minimum krævede opladningseffekt, bliver opladning midlertidigt standset.

Oversigt over tre opladningseksempler

Opladning i PowerMode

Vi gerne vil oplade vores elbil hurtigst muligt for starte kørsel igen på kort tid. Vi tilslutter SonnenChargerens opladerkabel til elbilen og starter opladningsprocessen via appen eller touchskærmen.

SonnenCharger oplader bilen med den maksimale tilgængelige strøm fra sonnenBatteriet og solcelleanlægget. Resten af ​​den nødvendige elektricitet til fuld opladning af bilen hentes efterfølgende fra nettet.

Opladning i Smart Mode

Når vi ikke ønsker at fortsætte med at køre i vores elbil i et par timer startes Smart Mode via appen eller touchskærmen, og den ønskede afgangstid indstilles.

For at optimere beregningen af ​​opladningstiden kan vi også indstille bilens aktuelle opladningsniveau.

Hvis der er tilstrækkeligt soloverskud til rådighed i løbet af dagen, oplader SonnenCharger nu kun med dette PV-overskud, men ellers med den mindst nødvendige opladningseffekt fra bilen. Når afgangstiden nærmer sig, skifter SonnenCharger automatisk strømtilstand, hvis det er nødvendigt for at kunne nå det ønskede opladningsniveau.

Opladning i Smart Mode med “pause”-funktion

Når vi ønsker at bruge så meget af vores egen energi som muligt og vi ikke behøver at kører de næste par timer og der ikke er tilstrækkeligt overskud fra solcelleproduktion til rådighed, standses opladningen.

Først når afgangstiden nærmer sig, og der ikke er tid nok til at nå det ønskede opladningsniveau, skifter SonnenCharger automatisk strømtilstand og oplades med den maksimale tilgængelige effekt.

Opladning i smart tilstand med “egen energi”-funktion

For at oplade elbilen med kun den overskydende strøm fra solcelleanlægget, når den overskydende strøm overstiger bilens mindste ladekapacitet, bruger SonnenCharger kun elektricitet, den selv har produceret fra solcelleanlægget til opladningen. Hvis der ikke er tilstrækkelig solcellestrøm, stopper SonnenCharger opladningen. Det er ikke hastigheden, der tæller, men den optimale udnyttelse.

SonnenCharger

  • Mulighed for at lade med 22 kW på 3 faser
  • Ladehastigheden på én fase er max 7,4 kW
  • Type 2 charger (passer til de fleste elbiler)
  • 7 meters fastmonteret kabel med magnetisk kabelholder
  • IP 56 beskyttelse (støvskærmet og vandsikret)
  • Tilsluttet med ethernet kabel (ikke muligt med wifi)
  • Laderen fungerer temperaturer mellem -25 til 65 grader Celcius
  • Dimensioner på laderen 45/27/13,5 cm
  • Laderens vægt 12,8 kg
  • Forsyningsspænding (400 V / 230 V (tre / enkelt fase)
  • Touch Display (til valg af lademuligheder)
  • App styring (iOS, Android)
  • Garanti 3 år

OBS.

SonnenChargeren kan lade med 22 kW, men f.eks. kan vores Skoda Enyaq ikke lade med mere end 11 kW. Der er desuden nogle ekstra tekniske krav før SonnenChargeren kan aktiveres til 22 kW. 

I Smart Mode opladningen “Egen energi” (hvor du oplader med kun din egen selvproduceret energi) er det vigtigt at bilen har mulighed for at sætte opladning i pause. Dette er ikke muligt i alle biler. Sonnen skriver derfor at du skal tjekke med dit eget køretøj, om det understøtter denne funktion. Jeg har synes dog ikke det er helt let at finde ud af om ens bil kan det.

FAQ

Hvorfor skal SonnenCharger kunne pause opladningen?

Funktionen “pause” gør det muligt at sætte køretøjet i hviletilstand. Det betyder, at bilen oplades ikke, før dit solcelleanlæg producerer tilstrækkeligt overskud, eller afgangstiden nærmer sig.

Det er vigtigt, at bilen er kompatibelt med afbrydelsen af ​​opladnings-processen fra sonnenCharger, ellers kan opladningen ikke genoptages. Ellers er det nødvendigt at tilslutte og tage opladningsstikket ud igen. Kontrollere om din bil understøtter denne funktion.

Hvordan testes “pause”-funktionen i sonnenCharger-appen?

1. Vælg køretøj, og aktiver Smart Mode.
2. Aktiver under Indstillinger / Opladerindstillinger / Pause i Smart-tilstand.
3. Indstil en afgangstid (> 5 timer, helst natten over).
4. Køretøjet begynder med en initialiseringsfase på maksimalt 10 minutter. Derefter vil opladningskraften til overproduktionen PV-anlægget reduceres, hvis dette ikke er tilstrækkeligt til den minimale opladningseffekt, er opladningen sat på pause.
5. Når afgangstiden nærmer sig, sender Smart Mode kommandoen til at oplade med maksimal effekt. På dette tidspunkt skal køretøjet begynde at oplade senest. Hvis dette ikke sker, er denne funktion ikke kompatibel med det valgte køretøj.

Hvad er den minimale ladekraft for at starte opladningen?

En elbil kræver en minimal ladekraft for at starte opladningsprocessen. Dette er normalt 6 A pr. fase, men kan variere afhængigt af elbilen.

Dvs. at SonnenCharger burde starte med at lade ved:
– 1 fase = 1,38 kW
– 3-faset = 4,14 kW

Hvordan bliver elbilen opladt?

Producerer solcellerne i øjeblikket mere end denne minimale opladningseffekt, oplades elbilen med vores egen solenergi. Hvis den overskydende solcellestrøm falder under denne grænse, oplades elbilen evt. med lagret elektricitet (fra batteriet) eller elektricitet fra nettet.

Sonnen

Grundlagt i 2010 i Tyskland

Et af Europas hurtigst voksende teknologi-virksomheder

Førende på det globale markede for energilagering til boliger

Blev i 2020 Europas førende producenter af batteri til boliger

Udviklede i 2011 SonnenHybrid Battery

Udviklede i 2018 SonnenChargeren

9 tanker om “sonnenCharger – den intelligente elbillader”

  1. Hej Rasmus
    Tak for en super spændende artikel.
    Jeg har selv et Sonnen anlæg på 6kWp med 7,5Kwh batteri samt en Tesla Model 3. Jeg er meget tilfreds med mit Sonnen anlæg og det er hurtigt blevet en sport at udnytte min egen produktion mest muligt. En SonnenCharger i “egen energi” mode lyder som et oplagt valg.
    1) Ved du om SonnenCharger virker med Tesla Model 3?
    2) hvor meget har du selv testet “egen energi”?
    3) Vil det være smart at udvide batterikapaciteten?

    1. Hej Bjarne. Jeg fik den først lige sat op inden ferien, så jeg nåede kun at teste med et par enkelt ladninger. Så jeg har desværre ikke så meget testdata. Jeg vender stærkt tilbage efter ferien med en masse updates… For lige at prøve at besvare et par af dine spørgsmål:
      1. Det vil undre mig meget hvis den ikke virker. Tesla har altid været med helt fremme med teknologien. Jeg har dog spurgt ViaSol om de ikke lave en side med elbiler som er kompatible med laderen, da det er ret væsentligt.

      2. Den vender jeg tilbage med når jeg har haft lidt flere opladninger.

      3. Jeg tænker ikke at du behøver udvide batterikapaciteten. Er der mulighed for at TM3ere kan være hjemme nogen gange i dagtimerne?
      Og fedt med at det batteri. Hvor mange kW brugt du i gennemsnit om dagen på et år?

      1. Hej Rasmus
        Tak for svar – venter spændt på dine erfaringer med SonnenCharger.
        Jeg har kun haft solceller i 2 måneder. I de 2 måneder har jeg produceret 1800kWh og forbrugt 1000kWh heraf 86% egen produktion. Jeg har primært ladet med mormorladeren i dagstid, hvor jeg har stoppet og startet ladning via Tesla-app, når SonnenApp har vist overskud/underskud af produktion. Det er det manuelle arbejde som jeg håber SonnenCharger i “egen energi” mode kan klare for mig.

        1. Ah fedt. Det er bare super skønt når man kan producere/bruge sin egen strøm. Jeg giver lyd fra mig når jeg har testet lidt mere. Du er også velkommen til at komme forbi en dag og teste det af sammen med mig. Jeg bor i Sorø.

  2. Hej Rasmus
    Har set din video om montage af solceller på tagpap tag på påsvejsede sokler. Vil du fortælle om hvilket fabrikat monteringssystemt er .
    Pft
    Mvh John

  3. Hej Rasmus. Jeg må indrømme at din blog giver et rigtig godt indblik i den nye, for mig, verden vedr. solceller, batterier, el bil og ladere. Jeg er har i lang tid været fristet af en løsning hvor man er langt hen ad vejen selvforsynende.
    Der ser ud til at sonnen har en god komplet løsning med fede features.
    Jeg har et spørgsmål, Har i gjort jer nogle tanker om hvad i gør de dage hvor i skal besøge familien i Jylland, og derfor bliver nød til at oplade jeres seje Skoda Enyaq et andet sted end hjemme i garagen.?

    Mvh
    Martin

    1. Hej Martin.
      Tak for din besked. Dejligt at høre. Ja jeg synes sonnen-systemet gør det godt. Jeg er dog blevet opmærksom på en ting – der findes 1 & 3 fasede invertere.

      Sonnen-anlæggene kører kun på én fase (så vidt jeg ved). Måske er det ikke helt fremtidsikret i forhold til elbilen, men det værd lige at undersøge. Jeg oplever dog ikke udfordringer med den én fase på vores anlæg.

      Når vi skal til Jylland er tanken at lade i Rikkes forældres hus evt. med mormor-laderen og/eller “købe” strømmen på ladestationerne. Vi skal ikke have et abonnement, da det ikke kan svare sig for os.

      Info: 1 og 3 fasede invertere

      Inverterne opdeles i hvor vidt de leverer strømmen ud på en eller tre faser. Hvis hybridinverteren kan leverer strøm ud på alle 3 faser, giver inverteren hermed et højere direkte egetforbrug.

      Enfasede invertere fås op til 3,6 kW (max. i danmark) og benyttes derfor ved mindre anlæg.

      Trefasede invertere benyttes i de lidt større anlæg, da mindste inverter er på 4 kW. De kan også med fordel benyttes, hvis du ønsker paneler på to tagflader med hver sin kompasretning, da de har to seperate indgange med hver sin MPP tracker.

      Håber det kan bruges. Vi snakkes ved. Skriv endelig igen med hvad duhar valgt.

Leave a Reply