solar manager

Solar Manager – intelligent opladning af elbil og energistyring

Jeg drømmer om at udnytte endnu mere af vores egen producerede solcellestrøm. I 2021 udnyttede vi 55% af vores egen strøm og i 2022 udnyttede vi 62% (med installation af Solar Manager i september 2022). Målet er dog at bruge endnu mere af vores egen solcellestrøm og med Solar Manager håber jeg at kunne optimere brugen af strømmen fra solcellerne helt op til 80-90%.

Mit nye setup er en Easee-ladestander og en Solar Manager som HEMS-system* sammen med et solcelle-anlæg på 6,3 kWp og en hybrid inverter & batteri på 5 kWt fra Sonnen.

Hvad er Solar Manager?

Solar Manager er en lille computer (Rasparry PI) som tilsluttes husets netværk (med ethernet kabel) samt en tilhørende app til iOS eller Android. I appen vises strømflow, tilsluttede devices og styring af, hvor strømmen bruges. I Solar Manager har jeg tilsluttet en ladestander, en spaen, en cykelladeren og et hustandsbatteri (+ en masse shellyer til diverse). Alle disse enheder kommunikerer sammen via Solar Manager, så strømmen fra solcellerne ikke bruges samtidig, hvis der nu ikke er nok solcellestrøm. Solar Manager er med til at flytte strømmen rundt alt efter hvilke enheder jeg har prioriteret højest.

*Home Energy Management System

Sådan bruger jeg Solar Manager til opladning af elbilen med solcellestrøm.

Opladning af elbil med Solar Manager

Solar Manager er intelligente styring som gør det muligt f.eks. at oplade elbilen med strøm fra solcelleanlægget eller bruge strømmen andre steder i huset. Det selvfølgelig vigtig at elbilen er hjemme, når solcellerne producerer mest strøm, hvis du vil have den største udnyttelse. Så pendler du hver dag, skal du være opmærksom på at det kan være svært at få nok solcellestrøm på bilen.

Når jeg vil oplade elbilen med en ladestander med kun solenergi, så kræver det at solcelleanlægget producerer nok strøm. Hvor meget strøm, der kræves, afhænger af ladestationens indstillinger. En ladestation vil oftest være indstillet til at lade med 3 faser, som kræver mindst 4,1 kW før opladningen starter. Vælger du at lade elbilen med kun 1 fase, starter opladningen allerede ved 1,4 kW, men det vil tage op til 3 gange så lang tid at oplade elbilen*.

Når jeg kommer hjem om eftermiddagen og solcelleanlægget stadig producerer mere end 4,1 kW, vil opladningen starte fint med solenergi. Når solens intensitet aftager i løbet af aftenen falder produktionen til under 4,1 kW, hvor opladningen så stopper eller der skal hentes strøm fra elnettet. Med Solar Manager er det muligt at lave faseskift, så ladestanderen skifter til en fase med 1,4 kW.

*vær opmærksom på at enkelte elbiler kan have andre begrænsninger. Jeg har prøvet Tesla, Skoda og ID4 i dette setup og der er ingen problemer.

Et godt overblik over solcelleproduktion, batteriet, ladestander og spaen.

Tilpasset ladeeffekt efter produktion

En geniale er at Solar Manager kan tilpasse ladeeffekten efter solcelleanlægget produktion. Når produktionen falder til under 4,1 kW, skifter systemet automatisk fra 3-faset til 1-faset opladning. Når produktionen stiger til over 4,1 kW igen skifter den fra 1-faset til 3-faset opladning, uden at jeg behøver at gøre noget.

Solar Manager kan desuden være med til at opretholde opladningen i længere om eftermiddagen og starte den tidligere om morgenen/formiddagen. Det er bare godt tænkt fra Solar Manager og jeg har faktisk skrevet om denne problematik med solcelle-opladning i dette blogindlæg Ladestandere – optimeret til solceller.

Easee laderen er koblet på nettet og snakker sammen med Solar Manager.

Hvad kan Solar Manager?

Den intelligente styring fra Solar Manager gør en stor forskel, idet den automatisk kan styre, hvor og hvordan solenergien udnyttes mest effektiv, så selvforbruget bliver maksimerer. Det er med til at forkorte tilbagebetalingstiden af investeringen i solcelleanlægget.

Solar Manager kommunikerer med solcelleinverter, elbils ladestationer, varmepumper, varmvandslegemer, batterier og smart plugs via netværket og på den måde sørger den automatisk for maksimal udnyttelse af den el, jeg selv producerer. Solar Manager producent-uafhængig og understøtter enheder fra mange forskellige producenter. Det gør at jeg som forbruger ikke behøver at investere i alt for meget nyt. Det er dog ikke alle producenter som er med, men jeg meget imponeret over at der næsten hver uge kommer en ny producent eller dims med i samarbejdet. Det er bare meget fedt.

Det er lettere at sikre sig mod højere eltariffer

Fra årsskiftet hæver landets elnetselskaber prisen alene for at have strøm i stikkontakten.  Fremover bliver de dyreste nettariffer om vinteren i tidsrummet kl. 17-21, men de laveste nettariffer vil gælde for el brugt om natten året rundt.

En elbil bruger meget strøm og derfor skal helst ikke lade mellem kl. 17-21 i fremtiden. Det bliver 2 kr. dyre at have tændt fjernsynet mellem kl. 17-21, men altså ca. 90 kr. dyre at lade bilen i samme tidsrum. Så derfor er det vigtig ikke at lade i det dyre tidspunk med de høje eltariffer.

Det betyder at elbilsejere både skal være opmærksomme på med den svingende elpris, men også med hvornår på døgnet det er billigst at bruge elnettet. Det kan Solar Manager hjælpe med og jeg har sat tiderne ind i app’en, så aldrig kommer til at lade mellem kl. 17-21.

I “Switching Times” styres tidspunkterne, hvornår der må lades.

Solstrøm prognose

Solprognosen visualiserer den forventede produktion af mit anlæg for de næste tre dage. Det er ikke en simpel vejrudsigt, men en solindstrålingsprognose, der er tilpasset mit anlæg med Solar Managers intelligente maskinlæring. Prognosen er tilpasset mit anlæg og den forventede produktion bliver visualiseret i appen to dage frem.

Solprognosen viser 3 dage ud fra en beregnet solstrålingsprognose.

Der vises hvor mange km der ca. kan oplades i en elbil, og det er vist hvor en vaskemaskine (eller tilsvarende apparat) kan startes. For bilen antages et gennemsnitligt forbrug på 17 kWh/100 km og for hvidevarer er energiforbruget sat til 1,2 kWh.

Solstrøm prognose vises på forsiden i appen.

En app til styring af det hele

Jeg bruger Solar Manager appen på en iPhone og den samler en masse information, som jeg før skulle bruge flere forskellige apps til. Det er blevet slut med at jonglere rundt imellem flere apps med og nu kan jeg nøjes med at bruger Solar Manager appen. Jeg har dog ikke slettet de andre apps, men det er fedt at Solar Manager kan samle så meget et sted.

Strømflow

Se i realtid hvor din solenergi strømmer til og hvorfra den aktuelle strøm trækkes. Data gemmes i intervaller af 10 sec.

Strømflow kan let ses i Solarmanager.

Elbilslader

Se om elbilen er tilsluttet ladestationen og bestem om bilen kun skal oplades med solenergi eller om du også vil udnytte strøm fra elnettet.

Smartplugs

Med smart plugs og/eller relæ, som styres af Solar Manager, er der ingen grænser for hvad du kan bruge din solenergi til.

Forbrugsstatistik

Med et månedligt overblik over dine tilsluttede enheder får du indsigt i dit forbrug og muligheder for optimering.

I Solarmanager kan forbruget vises på flere måder. Her er det en dagsvisning.
I Solarmanager kan forbruget vises på flere måder. Her er det en ugevisning.

Varmestyring

Gem din overskydende solenergi i din varmvandsbeholder og/eller husets mure, så sparer du på energien om natten. Jeg arbejder på at koble mit Nilan Compact P ventilations-anlæg på, så jeg kan udnytte overskudsenergien til min varmvandsbeholder.

Nilan ventilationsanlæg kan kobles Solarmanager med Shelly Switch.

Batteri

Solenergi kan automatisk opbevares i et batteri og bruges på et senere tidspunkt, dermed kan du også nyde din solenergi om natten.

Solar Manager kører på en lille Rasberry PI og den fylder ingen ting.

Installationen og pris på Solar Manager

Installationen af Solar Manager er utrolig nem og hurtigt. Det er super fedt at det er IP-adresser som skrives ind i appen og herefter kører det bare. Den vejledende pris for Solar Manager er 6.999 kr., samt et årligt gebyr (fra år to) på 399 kr. for datalagring med 10 sekunders interval og softwareopdateringer til implementering af nye funktioner og enheder.

Det er selvfølgelig mange penge for Solar Manager, men hvis den kan give mig en meget højere udnyttelsesgrad af selve solcellestrømmen, så tror jeg at den hurtigt kan tjene sig hjem. Det bliver rigtig sjovt at og det er noget jeg glæder mig meget til at få testet af.

Selvom jeg kun har brugt systemet i kort tid, så er der allerede en bedre udnyttelse af min egen producerede strøm. I september måned 2021 lå vores “Self-consumption” på 68%, og i september 2022 lå vi på 73%.

Jeg glæder mig virkelig til at få noget mere data ind og jeg glæder mig meget til forår og sommer, så vi virkelig kan udnytte solens energi. Det virker dog allerede meget lovende med Solar Manager.

elbilopladning
De sidste solstråler skinner på Easee laderen og Skoda Enyaq.

Hvem er Solar Manager?

Solar Manager blev grundlagt i Schweiz i 2018 med det formål at udvikle et system til optimering af selvforbruget for at maksimere udbyttet af solcelleanlæg og dermed forkorte tilbage-betalingstiden.

Solar Manager bruges af mere end 5.000 slutkunder, og antallet er stigende med mere end 400 nye installationer om måneden (pr. august 2022)*.

*kilde – solarmanager.dk

27 tanker om “Solar Manager – intelligent opladning af elbil og energistyring”

  1. Hvor bestilte du Solar Manager? Kan man selv installere det, eller kræver det at autoriseret personel sætter det op?

  2. Hej Rasmus
    Mit hus er desværre ikke egnet til at få solceller 🙁
    Efter at have læste din artikel har jeg dog tænkt på om jeg som forbruger alligevel kan have gavn af et hus batteri. Jeg tænker på om systemt kan sættes sådan op, at det køber/lader strøm på batteriet fra el-nettet når prisen er billig og så bruge “huset” strømme fra batteriet når det er dyrt – i spids belastninger.
    Det vil give mig en lavere strømregning men vigtigst så hjælper det med at fordele strømforbruget hen over døgnet.
    Vh Søren

    1. Hej Søren.
      Tak for dit spørgsmål.

      Det er en interessant tanke, det er dog vigtig at vide at der er et ladetab i forholdt til at transporteret strømmen til/fra batterier på omkring 15%. Nogen siger helt op til 20%. Så der er skal være et stort udsving i forhold til prisen du henter strømmen til. Jeg vil prøve at kontakte danske Xolta. De har nok nogle af de bedste beregninger i forhold til om det kan svare sig for dig.
      https://xolta.com/da/

  3. Hej Rasmus

    Jeg skal til at have hele pakken (nybygget hus) og er, som følge af min søgen på info, faldet over din side.
    Jeg er selv faldet over sonnen som et spændende anlæg. Men efter undersøgelser af dette, ser jeg at anlægget ikke er så intelligent som jeg først antog. Dette angår opladning af batteri fra nettet, hvilket er noget af det som jeg er meget interesseret i. især nu i de kolde måneder.
    Som jeg læser det, ud fra andres erfaringer med anlægget, så skal det stort set indstilles manuelt, hvis man ønsker at lade til billig pris om natten, og anlægget kan ikke rigtig finde ud af om vejret er godt nok til at kunne oplade batteriet den næste dag, altså om batteriet bør lades op om natten.
    Så jeg er meget interesseret i at høre om du har gjort dig erfaringer med solar manager, i forhold til disse problemstillinger på dit sonnen anlæg.
    og generelt hvordan solar manager fungere i forhold til styring af batteriet, vi er jo mange der pt, prøver at få mest strøm muligt brugt i de billige timer. og forhåbenligt gemme batteriet til de dyre timer.

    1. Hej Jonas.
      Tak for din besked.

      Ja mht. Sonnen og opladning af batteriet fra nettet, så er jeg også blevet skuffet. Det hele skal gøres manuelt og det er umuligt at tilgå batteriet væk fra hjemmet (uden for dit wifi). Hvilket også er irriterende! Anlægget kan ikke meget med batteriopladning fra nettet og jeg har droppet opladningsmuligheden for nu. Jeg håber dog at der kommer en opdatering, der vi gøre det bedre.

      Nu har jeg kun brugt Solar Manager i en måned, men jeg oplever helt klart at vi får brugt mere af vores egen solcelleproduktion. Ved at Solar Manager arbejder med at få integration med f.eks. Min Strøm, Tibber eller anden app, så strømpriserne også kan bruges i Solar Manager. Det håber jeg rigtig meget kommer. Men indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds med Solar Manager.

      Hilsen Rasmus

      1. Det som jeg fisker efter er, om solar manager har mulighed for, at styre opladning af batteriet, og dermed omgår man sonnens dårlige funktion med manuelle indstillinger. For så bliver solar manager pludselig meget spændende, da den, som du har skrevet, kan tage højde for elpriser.

  4. Fed gennemgang af Solar Manager. Det lader til at kunne opfylde de fleste af mine forventninger mht load balance, smart plugs mv.

    Men kan man indstille SM således at hus batteri ikke aflades når man lader bil ex om natten? En vigtig faktor i vintertiden.

    1. Hej Dan.

      Mange tak. Det varmer dejligt, når andre kan bruge det man skriver.

      Jeg kan desværre ikke finde nogen indstillinger i Solar Manager som gør at husstandsbatteriet ikke bruges til opladning af elbilen om natten. Jeg har dog kort snakket med Pascal (fra Solar Manager) om det og han sagde der måske var en mulig for at styre det gennem mit Sonnen batteri. Så der er jeg lige ved at undersøge nærmere for som du skriver er det en vigtig feature.

      Hilsen Rasmus

  5. Hej Rasmus

    Tak for en informativ gennemgang af solcelle/ladeboks junglen.
    Jeg har et solcelle anlæg på 4 kw med med hybrid inverter og batteri på 5 kw.
    Får snart elbil og skal finde en lade løsning.
    Havde tænkt på samme løsning med en Easee boks og solarmanager efter at have læst din blog.
    Vil mit anlæg kunne producere nok strøm til at starte opladning af bilen?

    1. Hej Ken.
      Tak for din besked. Dejligt at høre at det kan bruges af andre :-). Jeg tænker at det er lige i underkanten og du ikke vil få nok ud af dit setup med SolarManager og Easee.

      Der vil selvfølgelig være nogle måneder hvor der vil være fint med strøm, men jeg ville ikke synes det var stort nok. Jeg kender desværre ikke nogen som har prøvet det med et 4kWp anlæg, så jeg kan ikke sige det med sikkerhed.

      Tænker du skal skrive til Solar Manager for at høre om de har nogle opsætninger med samme størrelse anlæg som dit. Det kan jo være det har nogle erfaringer.

      Hilsen Rasmus

  6. Hej Rasmus.
    Jeg er også ved at få installeret et 4kW solcelle anlæg og jeg har allerede en elbil.

    Men selvom solcelleanlægget ikke kommer til at producerer over 4kw så vil Easee laderen vil bare lade med 1 fase?!

    Skal man have Solar Manageren for at Easee kan skifte imellem 1 og 3 faset opladning?

    vh
    Martin

  7. Hej Martin

    Ja jeg tænker at Easeeladeren bare vil lade med 1 fase. Der er derfor ikke nødvendigt for dig at have Solar Manageren. Du skal dog have Solar Manageren, hvis du vil skifte mellem 1 og 3 faset opladning.

    1. Hej Rasmus
      Jeg har valgt at opgraderer min inverter til 5kw så jeg har mulighed for at lade med 3 faser😃

      Hvordan er installationen af SM? Er det bare et netværks kabel eller skal der installereres et modul som har fat i alle faserne?

      Vh
      Martin

      1. Hej Martin.
        Fedt. Hvilken inverter er det?

        Har du et smart-meter koblet på din installation? Det skal nemlig bruges.

        Ellers er det at koble SM til et ethernet-stik. Der er dog lidt opsætning i SM, hvor det er godt at have lidt elektrikker-viden.

        1. Der er et huawei setup og ja der er et huawei smart power modul installeret.

          Jo jeg har lidt elektrikker-viden 😜

  8. Jeg har et 6,5KW solcelle anlæg med en Danfoss TrippleLynx Pro+ inverter, som ikke synes at være understøttet – hvad vil så virke / ikke virke med Solar Manager og Easee-lader?

    1. Hej Erik. Hvor gammel er din Danfoss inverter? Så kan Solar Manageren ikke aflæse din solcelleproduktion og du vil derfor ikke kunne få en optimal opladning på din elbil, så jeg tænker ikke at det er særligt fedt. Jeg ville prøve at skrive til Pascal fra Solar Manager om han tror de vil komme til at understøtte din inverter.

      1. Hej RAsmus. Min Danfoss inverter er fra 2011, og det undrer mig lidt at man ikke kan læse produktionen – inverteren har en webside hvor man kan læse alt ud med en alm. broeser:
        Spænding, strøm, frekvens og effekt for hver fase.

  9. Hej Rasmus. Det er en rigtig spændende artikel du har her 🙂 Jeg har netop fået solceller 6kW fra Solet med batteri på 6kW og 6kw inverter. Jeg bruger også Easee oplader, og har en elbil (tesla) som jeg kan forstå kan lade fra allerede 1,4kw. Så behøver jeg vel ikke SM hvis jeg bare lader på 1-fase ? Jeg vil dog rigtig gerne oplade bilen med alt det solcellestrøm jeg kan.

    1. Hej Morten. Dejligt at høre tak.

      Ja du kan sådan set godt lade med 1,4 kW med Easee lader. Du skal manuelt sætte den til at lade, når solen skinner. Der skal en styring på, hvis du vil have det automatiseret når der er sol.

      Easee sælger også en styring (Equalizer) som kommer med en opdatering til opladning med solenergi (opdatering i februar). Læs mere her: https://easee.com/dk/tilbehor/equalizer/

      Equalizeren er dog begrænset til kun at styre elbilen (som jeg læser det pt.), hvor Solarmanager har styring af hele huset som sin force. (altså mange flere udvidelsesmuligheder).

      Håber det kan hjælpe lidt.

      1. Hej Rasmus
        Det hjælper rigtig meget, tak for dit hurtige svar. Spændende at følge med her på siden 🙂

Leave a Reply