solceller på garagen

Vi er klar med solceller, batteri og elbil

En verden som er grønnere med solskin

Vi har længe drømt om at få solceller og blive mere uafhængige. Samtidig gør vi noget godt for os selv og miljøet. Det kan lyde nørdet at prøve styre sit energi forbrug, men vi vil gerne være bedre til at udnytte strøm som ikke er i peak perioderne (morgen og aften), hvor strømmen er dyrest.

Vi har investeret i et hybridanlæg på 6,3 kWh med 18 longhi solceller og et 5 kWh batteri. Solcellerne ligger på et stort fladt garage tag (med 5 graders hældning) på ca. 70 m2, som ikke generer naboer eller os selv.

rasmus sinding solceller

“Med solceller bliver man bare et gladere menneske, når soler skinner. “

– Rasmus Sinding

Vores elforbrug

Vores nuværende forbrug er på ca. 5.000 kWh om året og efter planlagt køb af en elbil bliver det ca. 8.000 kWh om året. I følge udregningerne kan vi få dækket omkring 52% af vores årlige elforbrug. Afbetalingstiden er på ca. 8* år alt efter, hvor meget solen skinner og hvordan vi optimere vores strømforbrug i løbet dagen.

* afbetalingstiden har pt. ændret sig til 6 år pga. de høje elpriser. Læs længere nede.

Produktgaranti på solceller og batteri

Der er 10 års produktgaranti på inverter og batteri. Ydelsesgarantien betyder at batteriet ikke vil være mindre end 70% af den installerede kapacitet efter de 10.000 cyklusser. På solcellerne er der 25 års garanti, men mon ikke at udviklingen gør at hele anlægget bliver skiftet ud efter 13-15 år.

Økonomi

Pris for solceller og elbil

  • Pris solceller, batteri og ladestander – 115.000 kr.
  • Pris elbil Skoda Enyaq – pris 430.000 kr.

Strømforbrug i Skodaen

Kørsel i elbil (måles i kWh/100 km). Skodaen kører omkring 18 kWh/100 km ved blandet kørsel på motorvej og by – dvs. ca. 5,5 kW pr. km*.

* vi har dog ikke helt kunne ramme de 5,5 kW pr. km, da vi kører meget motorvej. Vores udregning for første år ligger på 21,3 kWh/100 km – altså ca. 4,7 kW pr. km.

Prisen for at kører 100 km er = 41,4 kr. (med en gennemsnitspris på 2.3 kr. pr. kWh). Udregningen (2,3 kr. pr. kWh x 18 kWh pr. km)*

**udregnet med 2021 priser.

Målet er selvfølgelig, at vi kan kører med så meget af vores egen strøm, så vi ikke skal give 2,3 kr. pr. kWh. Ifølge solcellefirmaets beregning kan vi med solceller og batteri dække ca. 52 % af vores årlige forbrug.

Forbrug af strøm

  • Elbil – ca. 16.000 km om året = 3000 kWh***
  • Hustanden = 5.000 kWh
  • Vores årlige elforbrug = 8.000 kWh

***i dette regnestykke har jeg ikke taget højde for ladetabet, når der ved opladning med hjemmelader sker en konvertering af AC (veksel strøm) til DC (jævnstrøm). Ladetabet ligger på omkring 10-15 % alt efter årstid og biltype (dette er ikke noget jeg har beregnet, men taget fra andre undersøgelser) .

Et komplet hybridanlæg med batteribank

Anlægget er æstetisk flot pakket ind i en hvid kasse og det vidner om tysk kvalitet. I Sonnen hybriden kan batteribanken opgraderes i steps af 2,5 kWh pr. modul. Dog op til maks. 15 kWh. I vores system har vi plads til 2 moduler mere, som vi dog ikke umiddelbart tænker at få brug for pga. elbilen ofte vil stå hjemme i carporten i dagtimer.

Følg strømforbruget og få softwaren opdateret

Det er muligt at følge opladning og strømforbrug fra computeren eller “My Sonnen-app’en”, da inverteren/batteri-management-systemet i Sonnen har software som kigger på forbruget i huset. Inverteren opdateres kontinuerligt, så den er optimeret og nogenlunde fremtidssikret.

Solcelleproduktion vises flot i Sonnen-appen.
Solcelleproduktion vises flot i Sonnen-appen.

Vi glæder os meget til at se hvordan batteriteknologien og softwaren kan være med til at give en længere levetid på batteriet. Sonnen ligger også klart i den bedste ende hvad angår garanti på batterilevetid.

Sonnen Hybrid 9.53 – Sådan virker solceller, batteri og app’en.

Strømmen er dyrest, når vi skal bruge den

I vores familie bruger vi som de fleste andre familier mest strøm fra kl. 06-10 og igen fra kl. 16-21. Tidspunkterne er ved morgen- og aftensmad.

Modsat har vi det laveste forbrug kl. 11-15 og kl. 22-05, hvor vi er på arbejde eller sover.  Når vi skal bruge strømmen, så er prisen skruet op og når vi ikke skal bruge den, så kan vi købe det billigt.  

Sådan udnytter vi batteriet og solen bedst

En af de helt fede features ved Sonnen hybrid anlægget er, vi kan fastsætte tidspunkter, hvor batteriet skal købe billig/billigere strøm fra elnettet. Når vi oplader batteriet med solstrøm hen over dagen og aflader det helt om aftenen, så kan batteriet blive ladt op til en billigere pris om natten og igen være fuld opladt næste morgen. Denne funktion er især brugbar i vintermånederne, hvor der er færre lyse timer i døgnet.

Vores solcelleanlæg producerer bedst i middagstimerne, hvor vi er på arbejde. Den lagrede strøm kan så gøre os selvforsynende fra kl. 06-20, hvor de dyre elpriser oftest er.

På kurven herunder kan du se én daglig cyklus med vores hybrid solcelleanlæg. Kurven viser at vi producerer og opmagasinerer store mængder strøm i løbet af dagen, men vi er selvforsynende gennem batteribanken. Batteriet aflades i løbet af aftenen og natten, indtil denne cyklus kan begynde forfra.

Sonnen app // Visning af en solrig dag i februar, hvor batteriet lades op.
Sonnen app // Visning af en solrig dag i februar, hvor batteriet lades op.

Hvordan virker solcellerne om vinteren?

I sommerhalvåret kan vi bliver tæt på 100% selvforsynende. Det er dog ikke muligt i vintermånederne (nov, dec, jan, feb), hvor produktionen vil have svært ved at skabe nok strøm til også at kunne udnytte batteribanken

Det er derfor sværere at spare penge i spidsperioden, hvor elprisen er højest. Om vinteren kan vi sætte batteriet til at oplade automatisk i et bestemt tidsrum, så vi kan købe strømmen billigt om natten. Det kunne være fra kl. 00-05. Det vil give os et fuldt opladt batteri med billig strøm, som vi kan bruge i løbet af dagen, hvor strømmen er dyrest.

Batteriet fungerer som en handelsbørs

Batteriet kan sættes til at fungere som en handelsbørs, hvor anlægget kan blive selvforsynende på egen-produceret el eller med den billigst mulig el. 

SonnenBatteriet lærer også vores forbrugsmønster at kende og softwaren kan købe billigere strøm f.eks. om natten og se hvornår det er smart at lade batteriet op i forhold til vejrudsigten.

Vi ser nogle muligheder med at bruge batteriet som handelsbørs, da det både kan hjælpe elnettet på den lange bane, men også give noget billigere strøm hos os. Det er dog vigtigt at vide, at der er et energitab, når strømmen lageres i batteriet for så at blive brugt senere.

Det er dog svært regne ud, hvornår det kan betale sig. Det ville dog være dejligt, hvis Sonnens software kunne hjælpe med se, hvornår det ville være smart at hente strøm om natten. Det fungerer pt. manuelt ved at jeg går ind og sætter batteriet til at oplade henover natten, hvis strømmen er billig (dog kun i vinterperioden).

Opsætning af solceller, batteri og elbilsladestander

Hvilket solcelleanlæg har vi købt?

  • 18 Longi All Black Mono Solar Panel 360kW – half cut technology
  • sonnenBatterie Hybrid 9.53-4.6 Inverter
  • 2 sonnenBatterie Module 2,5 kWh LFP2 ODU
  • sonnenBatterie Hybrid 9.53 Accessory Kit
  • sonnenBatterie Accessory kit for small battery cabinet

Udskiftning af ladestander

Ved monteringen af solcellerne i februar 2021 fik vi monteret en ladestander fra Charge Amps (HALO R 3P 16A TYPE2 – 11kW) samt en Ampguard. Det har vi sidenhen skiftet ud med en SonnenCharger, da den er optimeret til at oplade bilen, når solen skinner.

SonnenCharger er en intelligent ladeboks til som kommunikere med solceller og batteriet til at oplade vores elbil med grøn strøm.

SonnenChargeren har forskellige ladefunktioner der gør det muligt at udelukkende at få energi fra vores egne solceller en stor del af året. SonnenChargeren fungerer fantastisk med vores batteribank og solcelleanlæg, da dens ladefunktioner kan udnytte vores selvproducerede energi til det maksimale. 

Læs mere om SonnenChargeren.

Opsætning af solceller, batteri og lader

Der skulle trækkes to strømkabler og et data kabel fra husets eltavle til garagen, hvor inverteren/batteri skulle opsættes. Det ene kabel skulle trækkes ud til elbilens ladestander og det andet skulle trækkes til inverteren sammen med datakablet.

På det flade tag blev de 18 solceller monteret uden at lave huller i taget, da beslagene til solcellerne blev brændt på. Dog blev der boret en enkelt hul til kablerne, som blev ført ned gennem taget til inverteren. I huset blev der opsat en ekstra eltavle til elbilen, batteri og solcellerne.

Køb af anlæg og opsætning

Anlægget er købt gennem ViaSol.dk og det er EnergiElektrikkeren.dk der har installeret. Det har været en helt fantastisk proces med stor hjælp fra ViaSol forhold til at få godkendelse hos Sorø kommune samt super god vejledning til anlæg.

Desuden var EnergiElektrikkeren super professionelle og meget patentlige for at anlægget og kabler skulle laves pænt & ordenligt. Stor anbefaling til begge firmaer fra os.

Idag vil jeg ønske at vi havde købt et lidt større anlæg, men det var desværre ikke muligt, da vores lokalplan siger max 50% af tagfladen må fyldes med solceller. Hvilket egentlig er skørt, da solcellerne ligger faldt på taget og ingen kan se dem. 

Så en lille opfordring til landets kommunerne om at se deres “solcelle-planer” igennem med regler som er enten er forældet eller ikke giver mening. For mig er 100% solceller på taget er flottere æstetisk end en lille klat på 30-50% 😜

Monteringsbeslag på tagpap til solceller

Ved montering af solcellerne har det været vigtigt ikke at gå gennem tagpappen. Det er dog en udfordring at finde montagesystemer, der virker optimale til tagpaptage. Vi har købt solcellerne som en samlet pakke med beslag og montering, så jeg kan ikke sige hvor vores kommer fra, men de minder dog meget om dem hos Phønix Tag.

Rengøring af solceller

Fugleklatter og snavs på solcellerne kan påvirke, hvor meget strøm anlægget producerer. Det er selvfølgelig vigtigt at holde øje med, hvor meget anlægget producerer og om der er forskel før og efter rensning, da anlægget er opdelt i paneler på forskellige grupper/strenge.

Der kan være skidt og støv på solcellerne og det ser måske ikke ud af meget, men en enkelt fugleklat i et hjørne kan blokerer 1/3 af cellerne i et panel og så kan det betyde meget for produktionen.

Regn holder oftest solcellerne rene og har dine solceller en hældning på mere end 30 grader, så kalder man dem selvrensende, men det forhindre naturligvis ikke større fugleklatter at sætte sig, men de bliver normalt også skyllet væk.

I mit tilfælde vaskede jeg 5 fugleklatter væk og solcellerne kunne nu producere 0,2 kW mere fra 4,3 kWh til 4.5 kWh.

Rengøring af solceller. Har det nogen betydning?

Hvor meget larmer solcelle-inverteren?

Der er stor forskel på intertere, nogen er med med og uden blæsere. Inverterer med blæsere, og de vil altid larme mere end dem uden.

Når der er solcelle-produktion vil de fleste give lidt lyd fra sig, specielt ved fuld last. Du ønsker derfor ikke inverteren i et opholdsrum, men de mest lydsvage kan fint sidde i en baggang eller teknikrum. Vores Sonnen-anlæg sidder i garagen, så vi har ingen problemer lyden andet end er godt kan bliver lidt varmt i lokalet, selvom det er 35 m2 stort.

Typisk står der på produktbladet for inverteren, hvor meget de støjer i dB. Sonnen viser ofte i deres PR-materiale invertere næsten inden i stuen, hvilket jeg på ingen måde ville anbefale.

Men om natten er de alle stille…

Regnskab for det første år – 2021

Jeg har glædet mig til at se om de beregnede tal inden solcellerne blev sat op kunne holde i forhold til det faktiske forbrug og solcelle-produktion. I året 2021 producerede vi 5.484 kWh og brugte 5.615 kWh på hus og elbil.

Vi nåede ikke helt at forbruge de 8.000 kWh som budgetteret, da vores elbil før ankom sidst i august pga. produktionudfordringer. Målet var 50% uafhængighed og vi endte på 47%, hvilket må siges at være rigtig fint.

Vores salg af solcellestrømmen i 2021 har givet ca. 1.731 kr. for 3.463 kWh gennem vindstød, men tallene gennem Sonnen-appen siger 45% som er 2.467,8 kWh. Jeg lige ved at undersøge, hvor det går galt mht. til forskellen på tallene. Se nederst på siden i spørgsmålet, hvor Frank har fået svar fra sin leverandør mht. det samme problem.

Tilbagebetalingstiden for solcellerne

Kan det betale sig med solcellerne, batteri og elbil? Det er et spørgsmål jeg får tit. I mange tilfælde tænker jeg at godt kan betale sig. Der er bare nogle væsenlig ting som du skal være opmærksom på. Det er f.eks. hvis du har varmepumpe eller elbil eller du har svært ved at bruge strømmen i dagtimerne. Derfor er det vigtigt super vigtigt at få lavet en god undersøgelse/beregning inden du trykker køb.

Da vi fik vores anlæg i 2021 var tilbagebetalingstiden beregnet til 8 år, hvor strømpriserne var omkring 2 kr. pr. kWh). Idag ser tilbagebetalingstiden noget anderledes ud efter at strømpriserne er sprunget i luften. Hvis strømprisen de næste par år bliver ved med at være omkring de 3 kr. pr. kWh, så er anlægget betalt af om 6 år.

Jeg spurgte vores solcellefirma Viasol om de ikke ville lave en ny beregning med en elpris på 2,98 kr. som pt. er deres el-gennemsnitspris. Elpriserne er som alt andet sprunget i luften, men nogen gange er det bare skønt at være lidt heldig.

Udover at strømprisen er blevet højere, så sælger vi også vores strøm til en højere pris f.eks. solgte vi strøm i juni 2021 for 366,72 kr. og i juni 2022 var vores salgspris 581,41 kr. Så det er også værd at tage med.

I alt gav vores salg af solcellestrømmen i 2021 ca. 1.731 kr. for 3.794 kWh, hvilket er noget mere end de 431 kr. som budgetteret. I 2022 har vi allerede solgt strøm for mere 1.600 kr. fra januar til juni og vi har produceret 4.473 kWh, så det er mega skønt.

I nedenstående billede kan du se vores to forskellige beregninger af økonomien i vores solcelleanlæg fra 2021 og 2022.

Højeste strømproduktion

Fredag d. 24. juni 2022 producerede vores solcelleanlæg 42.9 kWh, hvilket er anlæggets højeste produktion til dato. Der var nogle gode betingelser, da det ikke var for varmt. Det blæste desuden lidt som var med til at holde temperaturen ned på solcellerne.

Den 12. juli 2022 var også en super dag med 40.1 kWh produceret. Det var dog varmere i vejret og solcellerne havde svære ved at komme af med varmen, men super fin produktion i juli måned. Solcellerne producere normalt bedst i maj og juni, hvor det er lidt koldere.

Elbilens regnskab med strømforbrug

Vi fik vores Skoda Enyaq d. 31. august 2021 og et år efter har vi kørt 15.884 km og opladet med 2.991 kWh hjemme (med en stor del solcellestrøm) + ladet udenbys i 2021 med 103,3 kWh (á 407,86 kr.) og i 2022 med 281,9 kWh (á 1.303,17 kr.)

På de 15.884 km (det første år) har vi i alt brugt:

  • Opladning i alt (2.991 kWh + 103,3 kWh + 281,9 kWh) = 3.376,2 kwh

Prisen for at køre de 15.884 km er (3 kr. pr. kWh * 2.991 kWh + 407,86 kr. + 1.303,17 kr.)* = 10.684 kr. Den pris har vi ikke betalt, da størstedelen af strømmen kommer fra vores solcellerne. Hvor stor en del af strømmer som kommer fra solcellerne kan jeg desværre ikke sige.

*beregnet med en elpris på 3 kr. pr. kWh for hele året.

Vores elbil har ca. kørt 21,3 km/100 kWh – dvs. ca. 4,7 km pr. kW. Vi har ikke helt kunne ramme de 5,5 kW pr. km som var målet, da vi kører meget motorvej*.

* Vores udregning for første år ligger på 21,3 kWh/100 km – altså ca. 4,7 km pr. kW med denne udregning: (3.3376,2 kWh/15.884 km) * 100 = 21,3 kWh/100 km

Se data for vores forbrug, produktion og salg

I nedenstående kan du finde tal på vores forbrug, produktion, salg og opladning.

Solcellernes produktion – 2021

MånedCon-sumptionPro-ductionInde-pendenceGrid purchaseSelf-consumptionGrid feed-in
jan000000
feb106.5 kWh55.7 kWh45%55%92%8%
mar509.2 kWh469.7 kWh52%48%66%34%
apr430.2 kWh781.1 kWh81%19%50%50%
maj491.2 kWh769.6 kWh81%19%58%42%
jun379.4 kWh966.6 kWh91%9%40%60%
jul342.9 kWh834.0 kWh91%9%42%58%
aug405.0 kWh706.3 kWh82%18%54%46%
sep563.3 kWh498.6 kWh53%47%68%32%
okt773.2 kWh277.4 kWh27%73%88%12%
nov696.1 kWh93.2 kWh10%90%100%0%
dec941.5 kWh32.7 kWh1%99%100%0%
20215.639 kWh5.484 kWh47%53%55%45%
Årlige solcelleproduktion og elforbrug vores familie i 2021.

Solcellernes produktion – 2022

MånedCon-sumptionPro-ductionInde-pendenceGrid purchaseSelf-consumptionGrid feed-in
jan854.1 kWh91,1 kWh7%93%98%2%
feb704,2 kWh204,7 kWh21%79%87%13%
mar765,2 kWh591,8 kWh41%59%61%39%
apr781,4 kWh793,2 kWh48%52%52%48%
maj929,9 kWh926,0 kWh56%44%62%38%
jun667,9 kWh896,8 kWh72%28%59%41%
jul548,3 kWh908,0 kWh69%31%46%54%
aug634,6 kWh824,5 kWh72%28%61%39%
sep586.7 kWh530.9 kWh58%42%73%27%
oktkWhkWh%%%%
novkWhkWh%%%%
deckWhkWh%%%%
2022 (indtil videre)6.572 kWh5.806 kWh47%53%60%40%
Årlige solcelleproduktion og elforbrug vores familie i 2022.

Salg af overskydende strøm

Måned20212022
jan040 kWh – 38,31 kr.
feb079 kWh – 71,57 kr.
mar153 kWh – 50,19 kr.338 kWh – 453,27 kr.
apr504 kWh – 152,19 kr.514 kWh – 512,32 kr.
maj468 kWh – 166,06 kr.564 kWh – 581,41 kr.
jun701 kWh – 366,72 kr.561 kWh – 809,62 kr.
jul598 kWh – 328,24 kr.627 kWh – 958,20 kr.
aug459 kWh – 278,20 kr.504 kWh – 1.481,03 kr.
sep289 kWh – 246,09 kr.
okt114 kWh – 114,46 kr.
nov25 kWh – 28,86 kr.
dec15 kWh – 18,35 kr.
I alt for året3.794 kWh – 1.731,67 kr.indtil videre 3.227 kWh og 5.905,73 kr.
Her er vores salg af overskydende strøm til vindstød.
Produktion af strøm i 2021.

Min betaling af strømforbrug siden opsætning

Måned (firma)2021Måned (firma)2022
marts (watts)460 kWh – 1.730,57 kr.
marts (barry)1261,03 kr.april (watts)167 kWh – 781,39 kr.
april (barry)658,72 kr.maj (vindstød) kWh – 782,60 kr.
maj (barry)515,61 kr.maj (watts)122 kWh – 659,40 kr.
juni (barry)331,09 kr. juni (watts)636 kWh – 2.325,38 kr.
juli (barry)422,48 kr.aug (watts)347 kWh – 2.137,15 kr.
august (barry)446,25 kr.sep (watts)347 kWh – 1.875,34 kr.
sep (vindstød)193,58 kr.
okt (barry)583,02 kr.
nov (vindstød)4.268,44 kr.
dec
I alt8.680,22 kr.10.291,83 kr.
Betaling for el i løbet af årene fra opsætningen af solcellerne.

Opladning af elbilen med solcellestrøm

Måned kWh
2021
aug5,8 kWh
sep146,2 kWh
okt339,5 kWh
nov277,4 kWh
dec373,2 kWh
2022
jan 305,4 kWh
feb279,5 kWh
mar336,8 kWh
april217 kWh
maj339,7 kWh
jun203,4 kWh
jul126,6 kWh
aug183,6 kWh
sep150,3 kWh
okt
nov
dec
I alt3.284,4 kWh*
Opladning med solcellestrøm siden vi købte elbilen i 2021.

* Tallene stemmer ikke helt overens med laderens som viser 2.991 kWh. Om det skyldes ladetabet eller regnefejl har jeg ikke kunne finde ud af. Jeg tror dog at ladetabet spiller en rolle her.

Elbilens opladning på farten siden 2021

Måned (firma)PriskWh
2021
sep (powerpass)0,89 kr.0,3 kWh
okt
nov
dec (smoov)195,97 kr.43 kWh
dec (monta)211 kr.60 kWh
I alt 2021407,86 kr.103,3 kWh
2022
feb (cloud charge)165,5 kr.23,10 kWh
feb (cloud charge)118 kr.13,6 kWh
mar (monta)15 kr. 5 kWh
apr (ionity)131,52 kr.21,2 kWh
apr (mer sverige)77,10 kr.25,7 kWh
apr (monta) 152 kr.43 kWh
jun (monta)103 kr. 30 kWh
juni (monta)93,15 kr.32,1 kWh
juli (monta)232,41 kr.66,4 kWh
juli (powerpass)63,49 kr.21,8 kWh
sep (monta)85 kr.41 kWh
I alt i 20221.388,17 kr.322,9 kWh
Total (i alt)1.796,03 kr.426,2 kWh
Opladning af elbilen med solcellestrøm siden 2021.

FAQ

Hvorfor har vi ikke lavet hældning på solcellepanelerne?

De 5 grader er ikke en optimal udnyttelse af panelerne, men lokalplan siger solceller skal lægge fladt og max fylde 50% af tag- eller hus-arealet. Hvis muligt ville jeg gerne have haft en større hældning på solcellerne.

Vores strømforbruget med elbilen stiger forbruget kun 3000kWh. Det er meget lidt – kan det virkelige passe?

Vi cykler begge på arbejde hver dag og bilen holder hjemme garagen hver dag, så det er kun i weekenderne bilen egentlig bliver brugt. Vi kører ikke meget, men det kan være det ændre sig.

Hvornår forventes det at bilen oplader? Er det om dagen, i hverdagene, eller om aftenen/natten. Er der evt. et abonnement på elbil-laderen?

Målet er at elbilen om dagen, da de holder hjemme i garagen i hverdagen. Til at styre opladning for at udnytte solenergien bedst muligt bruger vi SonnenCharger-app’en. Læs mere og den her.

Hvordan er solcellerne monteret?

Solcellerne er monteret med et Tagsolar Bitum fra Solar Dome.
Skinnerne er til montering af solcelleceller på vandtætning af tagpap eller syntetisk membran.
Roof-Solar Bitumen / PVC / TPO er et monteringssystem til installation af solcelleanlæg på flade tage. Uden ballastering eller perforering af membranen er installation af solcelleanlæg lettere og bygningens integritet bevares.

Hvordan planlægger vi at batteriet skal oplade fra nettet, når strømmen f.eks. er billig?

Det er desværre ikke muligt at styre/planlægge, hvornår batteriet skal lade fra nettet f.eks. i vintermånderne, hvis strømmen er meget billig om natten i Sonnen app’en.

For at kunne styre batteriet skal man logge ind i Dashboard til selv batteristyring fra en mac eller pc. I menu setting er det muligt at skifte Operation Mode fra Automatic – Self-Consumption til Time of Use.

I Time-of-Use er det muligt at sætte tidsintervaller ind, hvor det f.eks. giver mening for batteriet at lade, hvis strømmen er billig.

Vi havde håbet at det ville have været lettere at styre, hvornår batteriet ville hente billigere strøm fra nettet, men det er desværre ikke tilfældet. Det skal også siges at der faktisk er et større energi-tab end vi først var bekendt med.

OBS. Der er et login til MY.SONNEN (det sammen som app’en) samt login til dit Sonnen-anlæg (192.168……)

Link til video

Sonnen loginSonnen DashboardSonnen SettingsSonnen battery setting

75 tanker om “Vi er klar med solceller, batteri og elbil”

  1. Hej Rasmus, super fedt med de solceller. Jeg er bare lidt skeptisk på hvormeget de fylder. Du skriver :….Solcellerne ligger på et stort fladt garage tag (med 5 graders hældning) på ca. 70 m2, som ikke generer naboer eller os selv. Skal der virkelig bruges et tag på 70 m2 for at få plads til de 18 Longhi solceller? God dag /Anders

    1. Ah. Det forstår jeg godt. Det er min garage som er 70 m2, men solcellerne fylder omkring 33 m2. Det er lokalplanen som siger at der max må være 50% solcelleareal på taget. Hvis det havde været muligt, så ville jeg gerne have haft 100% solceller på taget.

    2. Hej Rasmus, vildt interessant !

      Vi står lidt i samme overvejelser, og har et spørgsmål: Den strøm du lader på hybrid batteriet, og senere trækker igen, er den afgiftfri, eller skal der også her betales en afgift ? Hvis der ikke er afgift, er det jo lidt som at være offgrid.

      På forhånd tak.

  2. Hej Rasmus, er i gang med at planlægge vores solcelleanlæg, dog til start uden batterie. Det sagt, så kunne jeg godt tænke mig at høre fra dig om du med dit anlæg i marts og april har haft nok el fra anlægget til at kune loade batteriet helt op over dagen? og hvad er jeres el grundforbrug per time i Kwh over dagen ? Tak. Mvh Pascal

    1. Hej Pascal. Tak for din besked. I marts og april er batteriet blevet fyldt op næsten hver dag (dog ikke på regnvejrsdage).

      I marts 2021 har vi produceret 469 kWh og brugt 509 kWh.
      I april 2021 har vi produceret 781 kWh og brugt 430 kWh.
      I maj 2021 (pr. 12 maj) har vi produceret 268 kWh og brugt 185 kWh.

      Vores daglige gennemsnitlige elforbrug ligger ca. på 15 kWh.

  3. Hej Rasmus, tak for svaret 🙂

    Godt at læse at du formå at loade batteriet allerede fra marts måned. Vores daglige forbrug ligger også på ca. 15kWh med et grundforbrug om natten på ca 0,43kWh og 0,6kWh om dagen, da jeg er selvstændig og arbejder hjemmefra.

    Havde også kigget på True Energie appen og spørger mig hvorfor du har valgt den relativ dyre Amp Guard løsning frem for at bruge et smart-me modulet i strømmåleren til at regulere ladestrømmen med ?

    Du har dog fået en rigtig god pris på dit anlæg, jeg har endnu ikke modtaget et tilbud som matcher dit med solceller, batterie og ladestænder…

    Venter stadig på mit tilbud fra EnergiElektrikeren…

    1. Hej igen.
      Ja det er ret fedt med batteriet, men når man har det så vil man gerne have et større batteri… De er dog for dyre endnu. Men jeg ønsker mig 5 kWh mere 🙂

      I forhold til Amp Guard, så var det lige den eneste mulighed jeg kunne finde, da jeg har en Cerius måler uden mulighed for at sætte et smart-me (f.eks. fra Kamstrup) ind i.

      Har du fået en pris endnu?

  4. Ja, hvis batterierne ikke var så dyre endnu kunne man godt bruge mindst en 15 kwh 😀

    Efter lidt skriveri med True Energy supporten fandt jeg ud af at appen kan tænde og slukke for ladestrømmen, men pt. kan den ikke styre ladestrømmen som Amp Guard kan, så i den hensigt er Amp Guard en bedre løsning.

    Det sagt, så viser Sonnen hybrid 9.53 datablad at din Sonnen kan levere 4.6 kW, så tænker den maks kan levere 3,7 kW ren solstrøm til billoaderen og dermed skal man trække ekstra el fra nettet til at loade hurtigere?! Bliver spændende at læse et indlæg om det 😉

    Det kræver en del solpaneler før man kan loade med 7,4 kW eller enda 11 kW ren solstrøm….

    Blev endelig kontaktet af EnergiElektrikeren og han kommer en tur forbi i morgen, så glæder mig til at komme videre med mit solcelle projekt 🙂

  5. Hej Rasmus,
    Jeg har lige fået installeret et anlæg magen til dit bare med et 7,5KW batteri.
    Du skriver at du kan planlægge hvornår batteriet skal oplade fra Nettet, hvordan gør du det. Jeg syntes nemlig ikke jeg kan se en måde at gøre det på i Appen.
    På forhånd tak.
    /DanNielsen

    1. Hej Dan. Tak for din besked. Jeg har skrevet lidt i min faq (nederest på siden, hvordan man tilgår og ændre settings. Det kan desværre ikke lade sig gøre via appen. Du skal ind over en browser. Det har dog ikke været så stor en succes som jeg havde håbet på. Jeg kommer dog til at nørde lidt mere til vinter, hvor jeg prøver at lave en test. Håber det kan bruges?

  6. Hej.
    Tak for en fin og informativ blog. Jeg følger interesseret med, idet jeg overvejer anskaffelse af et hybridsolcelleanlæg. Men da jeg har varmepumpe, betyder det et stort elforbrug om vinteren. Jeg er derfor nysgerrig efter at høre om dine produktionstal for nov-dec-jan-feb, når vi når dertil.

    Jeg er også interesseret i at høre lidt mere om det du nævner, at der er et større energitab end forventet. Hvor i processen sker det tab og hvor stort er det i % samt i w/h eller Kw/h, hvis du har data for det ?

    På forhånd tak
    Kirsten

    1. Hej Kirsten. Tak for din besked. Jeg er jo selv i læringsfasen og bliver hele tiden klogere, og har på ingen måde fortrudt at gå solcellevejen.

      Så snart jeg har noget data for nov-dec-jan-feb, så skal jeg nok dele dem. Har vedhæftet produktionen i februar og marts, hvor vi lige havde fået sat solcellerne op.

      I forhold til at nævne “strømtabet”, så er det når solcellerne lader batteriet op. Her er et større energitab end jeg lige havde overvejet inden vi købet. Det er dog ikke noget jeg har kunne måle, men der er flere der har skrevet til mig om det. Jeg har dog ikke nogle tal på det, men der er noget jeg vil prøve at kigge på i fremtiden.

      Solcelleproduktion i februar 2021

      Solcelleproduktion i marts 2021

  7. Hej Rasmus, tak for en interessant blog. Jeg har installeret Solceller/Batteri i slutningen af november 2021 (Inverter/ Batteri er fra Huawei) og har nu den første fulde måned af målinger. Jeg ser det samme som du skriver med hensyn til at strøm som vises som eksport (og også import) i Appen svarer ikke til tal som kommer til – i mit fæld – Nettopower (og henholdsvis fra strømleverandør). Jeg har dobbelt-tjekket på “eloverblik.dk” og målinger svarer til dem energiselskaber regner med. Så i mit tilfælde er det App’en som er forkert. Og nu kommer jeg i tvivl om således ydelse af solceller vises korrekt i App’en. Trend passer godt nok. Der er bare tal selv som ser forkerte ud. Jeg undersøger nærmere på min side. Synes bare der er mærkeligt at det samme “problem” ses i anlægget fra to forskellige fabrikanter. Det vil være rart at høre hvad det skyldes på din side, hvis du finder ud af det. God sol fremover 😉

    1. Selv tak. Dejligt at du læser med.

      Ja det er lidt mærkeligt at tallene ikke stemmer overens, men har har skrevet til Sonnen og sendt alle mine tal fra elselskaberne med. Så må vi se om de kan finde fejlen i appen. Jeg skal nok vende tilbage, når jeg ved mere. Godt nytår.

      1. Hej Rasmus, jeg har nu fået en forklaringen fra min anlægsleverandør: “… systemet måler import og eksport med CT-klemmer på stikledningen (ligesom alle andre batteri-systemer), og det skyldes både pris, installationstid og plads i tavlen. På de tre parametre vinder CT-klemmer, men de taber til gengæld på præcision. […] Produktionen måles internt i inverteren, og er derfor betydeligt mere præcis end systemets målinger af import og eksport. Dvs. selve PV produktionen kan du regne med 100% (praktisk talt) i visningen på App’en.” Jeg ved selvfølgeligt ikke om afgivelsen du ser på din side har den samme årsag. Men til mig giver det god mening, og min konklusion er at – hvis jeg vil regne med de mest præcise tal – jeg skal tage solceller produktions tal fra App´en og import/eksport tal fra eloverblik.

  8. Hvor er det dog et fedt setup du har. Og mange tak for dokumentationen her.
    Hvad gør du i forhold til refusion af elafgift til elbilen?
    Jeg kan ikke finde ud af om der er en vej til at få refusion hvis man har solceller, da jeg ser det som noget der flytter en del på budgettet. Håber jeg tager fejl.
    På forhånd mange tak.

    1. Hej Jonathan. Tak for din besked. Desværre er det ikke muligt at få refusion af elafgiften til elbilen. Jeg har længe ledt efter en måde at gøre det på, men staten har lukket for alt hvad der hedder refusion, når du har solceller. Clever har dog en løsning, hvor de tilbagebetaler til folk med solceller, men tror ikke den løsning holder særlig længe. Så det er rigtig ærgerligt og jeg vil ønske at der var en mulighed. Jeg har skrevet til Sonnen om problem og håber at de gennem deres software kan måle hvor meget der bliver produceret og hvor meget strøm der bliver købt, når elbilen bliver opladet. Så måske på sigt ville være muligt at få refusion. Det ville være lækkert.

      1. Hej Rasmus.

        Mange tak for dit svar.
        Har du data på eller en fornemmelse af hvor stor procent af strømmen til bil du kan dække med din solceller?

        1. Selv tak. Jeg har desværre et for lille grundlag til at kunne give et svar på dette, da vi først fik elbilen i oktober 2021. Det er jo først rigtig nu at der begynder at være nok sol og vi producerer mere strøm end vi selv bruger i husholdningen. Jeg drømmer dog om at vi fra april-september kan få 50% eller mere fra solen til opladning af elbilen (15.000 km pr. år). Men jeg har desværre ikke data nok til at kunne vise det.

  9. Hej Rasmus.

    Tusind tak for en god blog med masser af gode erfaringer og betragtninger. Jeg venter selv på at få installeret et 6,48 kwp hybrid anlæg med 5,2 batteri og med nettoafregningsgruppe 3 med vindstød, så det minder meget om jeres situation. Har i fået efterinstalleret en summationsmåler eller var denne allerede installeret i jeres nye hus?

    Med venlig hilsen

    Nicholas

    1. Mange tak. Det er altid dejligt at høre at nogen kan bruge det 😀 Vi havde allerede en summationsmåler og cerius kunne gøre den klar online til solcellerne, så det kostede ikke noget at få dem kom på nettet. Tror at det ved Radius koster omkring 1500-1800 kr.
      God fornøjelse med det nye setup. Det er fed følelse at producere sin egen strøm og du kommer sikkert til at ønske dig et endnu større anlæg 😉

      1. Hej igen.

        Du skriver flere steder at jeres elbil reelt kører 4,7 kWh pr. km. Mener du ikke 4,7 km pr. kWh?

        Jeg fik mit anlæg installeret og sat i brug i august med produktionsaftale med Vindstød og har været tæt på selvforsynende lige siden. Har købt 70 kWh i små 2 måneder mod ca. 700 kWh året før. Du har ret, man bliver mere glad når solen skinner. Især med de nuværende elpriser. Igen, tak for en god og informativ blog.

        Bedste hilsner

        Nicholas

  10. Hej Rasmus. Med de erfaringer du har med batteriet og indkøb af el om natten, tror du så det vil kunne være en ide, kun at købe et batteri? Jeg har nemlig ikke plads til solceller og ingen elbil, endnu 🙂 vil man kunne spare noget på elprisen?

    Vh Jens

    1. Hej Jens. Det er en rigtig godt spørgsmål og jeg ville ønske det var lettere at lave regnestykket. Jeg har selv prøvet på vores batteri, men det er for besværligt, når manuelt selv skal ind og sætte det til hver aften, når der er billig strøm. Det blevet jeg hurtigt træt af. Jeg har dog kigget lidt på det danske firma Xolta som laver batteri-løsninger, men jeg har dog ikke prøvet eller set dem i praksis. Læs på jeres hjemmeside her: https://xolta.com/da/ Håber du finder ud af noget, så må du meget gerne vende tilbage. Hilsen Rasmus.

  11. Hej Rasmus
    Et virkeligt prisværdigt set-up du har skudt i gang her. Tak for det.
    Vi har et hus på 120 kvm som er energimærket A 2020. Opvarmning sker ved varmepumpe luft til luft. Total elforbrug er på ca. 5.500 kWh /år. Det burde vel være oplagt med solcelleinstallation. Nov, dec, jan og feb er forbruget ca. 2.700 kWh. Det er ca. halvdelen af det årlige forbrug af el i en periode af året hvor der er næsten ingen produktion fra cellerne er, også ifølge dine tal her på siden. Jeg er i vildrede om fornuften i investeringen?
    Jeg har været i kontakt med flere leverandøre af anlæg, der uden at have set på de forhold vi har her på adressen kommer frit frem med en pris på hele installationen. Det måske ikke særlig troværdigt.
    Jeg undre mig også over at mange foreslår fastgørelse af paneler på vores flade tag med betonfliser. I alt en belastning på mere en 500 kg. Derfor ser jeg positivt på din løsning med påsvejsninger af beslag til panelerne.
    Du har som jeg ser det teknikken siddende i et rum ifm garagen. Hvordan løser du udfordringen med at holde de plus 5 grader C som batteriet kræver om vinteren?
    Det var lige det. Venlig hilsen Jens

    1. Hej Jens.

      Mange tak og tusind tak for at dele din historie. Jeg tænker at når du har varmepumpe, så får du nedsat elafgift på alt over de 4000 kWt du bruger. Du betaler vist kun 1-2 øre i elafgift og når halvdelen af dit forbrug ligger i nov, dec, jan og feb (hvor der ikke er meget sol), så tror jeg det er svært at få økonomien til at hænge sammen med et solcelle-anlæg.

      Jeg tænker dog også at det er en meget lille elregning du har, da du har varmepumpe?

      Ja, firmaerne har desværre ikke tid til at komme ud og kigge på adressen. Det bliver med luftfotos fra google.

      Jeg har desværre ingen erfaring med beslagene til betonfliserne, så der kan jeg ikke hjælpe med et råd.

      I mit skur (som er isoleret med 100 mm) har jeg en lille elradiator kørende på 8 grader i vinterhalvåret.

      1. @Rasmus du har en pointe omkring elafgiften og varmepumpe.
        Elafgift er pt. 1 øre pr. Kwh – mod tidligere 1,12 kr – elafgiften falder jo over de næste kvartaler så den i 2023 kommer ned på 68,8øre + moms.

        Men det byder ikke at solceller ikke kan være en god ide for Jens Peter

        Som du tidligere har skrevet var tilbagebetalingtiden for dit anlæg 8 år med en el pris på 2 kroner pr. Kwh (inkl. afgiften på 1,12)

        Når nu elpriserne er steget som der i år, kan jeg se at den gennemsnitlige elpris med før afgifter og leverance gebyrer ligger på godt 2 kr pr. Kwh.
        Husk dog at elpriserne kan gå op og ned 🙂

        @Jens Peter – du skriver at det 500 kg ekstra på dit tag. Men hvis cellerne f.eks udgør 25 m2, så taler vi 20 kg pr. M2.
        Det skal dit tag gerne kunne holde til 🙂

        /Per

        1. Glemt lige:

          @Jens Peter – du skriver ikke noget om anlægges størrelse i kwh.
          Men hvis kigger på noget at samme som Rasmus har, betyder det at umiddelbart burde producer omkring 5.000 kwh pr. År.

          Hvis du så egen forbruger de 50% selv – betyder det at dit elforbrug vil falde fra ca. 5.500 kwh til (5.500-5.000*50%) = 3.000 kwh. Hvilket gør at rent faktisk vil spare elafgiften på 1.000 kwh.

          Lidt har også ret 🙂

        2. Hej Per
          Tak for din interesse for mit projekt. Allerførst er det korrekt, at der er reduktion af afgiften efter 4.000 kWh. Men det må vel nærmest være en illusorisk besparelse når man taler om priser på el og solcelleanlæg. Mit årlige totale forbrug er på 5.500 kWh
          500 kg betonfliser på mit flade tag plus 500 kg solpaneler med stativ. Jeg kender ikke ingeniørberegningerne for belastning af flade tage (hældning 2,5 grader).
          Når man fra Phønix Tag kan få PWP beslag ( Teknologisk Institut har sagt ok til dem), der svejses på taget så undgår man 500 kg. betonfliser og dertil stativ. Så burde man vel vælge svejseløsningen. Man skal dog have to ekstra paneler for at kompensere for hældningen på de 35 grader stativet giver. I tilgift udgår man det øjenbæ et solcellestativ giver på et funkishus.
          Jeg har pt ikke valgt et anlæg endnu. Markedet synes overmåde hedt. Og rådgivningen fra div. solcelleaktører er ikke optimal efter min mening. Salg kommer i første række for dem.
          Jeg har set de her paneler: . https://www.lampemania.dk/solcellepanel-jinko-460wp-sort-ramme-ip68-half-cut-palle-27-stk/
          Det er billig pris og ydeevner er vel i top. Mon de duer?
          De mange års garanti man giver på div. komponenter i anlægget er vel også illusorisk. Om fem år eller færre er aktuelt udstyr håbeløst forældet. pga af den mega udvikling, der sker på området. Man kan vel der sige: Vælg det billigste anlæg fsva inverter/batteri. det skal alligevel skiftes om ikke mange år!
          / Jens

  12. Hej Rasmus

    Tak fordi du deler din viden og alle detaljer med os andre solcelle-intersserede!

    Jeg går selv med tanken om et solcellesystem med batteri og har følgende behov:
    4000kwh til hus-forbrug
    5000kwh til en firmabil (bundet til en cleverlader)
    2000kwh til en bil nr 2

    Jeg kigger på Sunpower shingled cell solceller med en Fronius hybrid inverter og så et batterisystem der kan snakke med en billader til bil nr 2 samt tanke strøm om natten.

    Selv med en teknisk baggrund er det super svært at se igennem “marketings-tågen” og få reel viden om software muligheder og forskelle mellem udbyderne.

    Jeg læser at du ikke er helt tilfreds med software mulighederne ved Sonnen ift at tanke strøm om natten. Har du fundet noget andet der kunne være interresant – Xolta har jeg også kigget på.

    1. Hej Jannek.

      Tak for de fine ord. Det er skønt at kunne hjælpe.

      Spændende med setuppet – tænker at det er fint. Måske er der en udfordring med at solcellestrømmen bliver sendt/brugt af Cleverladeren? Det skal du hvert fald være opmærksom på.

      Ja det er noget af en jungle, men skulle jeg selv ud og vælge en lader nu, så ville jeg kigge på GO-e https://www.evse.dk/product-page/go-e-11kw og Charge-Amps https://chargeamps.com

      Jeg har tidligere kigget på Xolta, måske det kan være en løsning, men umildtbart virker de lidt dyre end de andre fabrikanter af batterier. Jeg har dog ikke prøvet softwaren!

      1. Det ser spændende ud – tak for tippet. Charge Amps lyder til at have fat i noget rigtigt. Jeg har selv kigget på noget mere DIY til en betydelig lavere pris hos https://www.smartevse.nl/ – det ser ud til at være gør-det-selv udgaven af amp guard+halo. Den er så også møg-grim at have hængende 🙂

        Har Sonnen lavet noget mere ved softwaren så du bedre kan styre optankning af strøm om natten?

        1. Selv tak. Fedt med smartevse, den kendte jeg ikke.

          Sonnen har desværre ikke haft nogle større opdateringer på det seneste andet end muligheden for at downloade solcelledataen i et excelark. Det er stadigvæk besværligt mht. til styringen at optankningen til batteriet om f.eks. natten. Jeg ville ønske de lavede det muligt at tilgå via deres app.

  13. Hej Rasmus. Jeg har lige fået mit anlæg med 10 kWt batteri installeret. Ved du hvordan man forhindre elbilen i at tømme batteriet? Ville gerne have batteristrømmen til forbrug i huset om morgen, når strømmen er dyr.

    Jeg har Clever ladeboks.

    Kan man få elbilen til at lade uden om batteriet?

      1. Kunne du lever med at der aldrig blev brugt solstrøm til bilen?
        Hvilket jeg tror du kan, hvis du lader om natten og ikke vil bruge batteriet 🙂

        Da vil jeg mene at er der muligt, da jeg umiddelbar kan se at Sonne har en boks siddende og måle forbruget ind og ud til nettet.

        Hvis Clever laderen er tilsluttet før denne boks men efter den officiel elmåler. Skulle det gerne gøre at batteriet ikke bliver brugt til bilen.

        Mit svar er baseret på denne tegning fra sonne
        https://www.sonnensupportaustralia.com.au/uploads/2/9/8/5/29857561/published/slide1.jpg?1601267458

        1. Tak for hjælpen – jeg må undersøge videre. Lyder til, at jeg skal have fat i en elektrikker.

  14. Det er lige præcis et Sonnen anlæg jeg har. Jeg prøver at tjekke Solarmanager.dk ud. Tak for svar 👍🏻

      1. Jeg har kigge lidt på det og tænkt tanken længere. Jeg kører for meget og lader for lidt om dagen, til det kan betale sig at lade på solenergi. Så ville jeg skulle have et meget større anlæg, før det giver mening.

    1. Hej Peter.

      Jeg er faktisk lige ved at undersøge lidt ang. ladere, hvis man har solceller. Her er lige et par af mine tanker, jeg har dog ikke særlig meget kendskab til hybridbil, men tænker de fleste hybrider lader med en lavere kraft, så det ikke er nødvendigt at vælge en 11 kWs lader. Det skal du lige huske.

      Først og fremmest er der nogle overvejelser du skal gøre dig, hvis du gerne vil oplade med solcellestrøm.
      – solen skinner i dagtimerne og bilen skal derfor være hjemme i det tidsrum.
      – det er ikke muligt at få muligt at få tilbagebetaling af elafgiften (refusion) for den strøm, du bruger til opladning af bilen. (obs. Clever betaler pt. refusionsudgifterne af egen lomme)

      Når du skal oplade bilen med solcellestrøm, så skal solcellerne producere en vis mængde strøm før opladningen kan starte. Der er mulighed for at lade på 1 eller 3 faser, som har betydning for hvornår opladningen kan starte.

      Det er bedst hvis ladestanderen har en dynamisk ladeeffekt mellem 1,4–22kW (1- og 3-faset opladning). Hvilket giver de bedste muligheder i forhold til opladning med solcellestrøm.

      Disse ladestandere understøtter pt. faseskift ved solcelleproduktion med en effekt mellem 1,4–22kW
      – Easee
      – Alfen
      – Go-e
      – Zappi by Myenergi (manuelt)

      Ladere som er optimeret til solceller, men som ikke kan kan lave faseskift. Dvs. de lader først på bilen, hvis solcelle-produktionen er ca. 4,1 kWh med mindre der hentes strøm fra nettet samtidig:
      – SonnenCharger
      – ChargeAmps

      Obs. for at ladningen kan styres er det nødvendigt med en styreboks a la solarmanger.dk.

      Håber det kan bruges?

      1. Husk, det er ikke nok med en ladestation, der kan skifte mellem 1- og 3-faset opladning, du har også brug for en styreenhed, der kan udnytte dette og justere opladningsstrømmen i forhold til den tilgængelige solstrøm, hvis du kun vil oplade bilen med solstrøm.

      2. Hej Rasmus, igen super fedt blog. Men en lille korrektur: jeg har en Zappi og er ret sikker på at man kan (manuelt) skifte mellem 1 og 3 fase. Jeg lader typisk med 1 fase i Eco+ mode, dvs. kun med solcellestrøm mellem ca 1.4 og 4.1kW eller i Fast mode med 3 fase (ca. 11kW). Man kunne skifte til 3 fase i Eco+ mode som du skriver og så lader den først ca. 4.2kW.

        1. Hej Frank. Tak.

          Fedt, hvis Zappi’en kan manuelt skiftes mellem 1 og 3 faser. Jeg har prøvet at undersøge det lidt, men det har stået lidt uklart på hjemmesiden om der var én eller 2 modeller med 7 kW lader eller 11 kW/22kW lader. Men dejligt hvis den har muligheden.

          Jeg faktisk gerne se, hvordan det gøres i appen. Har du mulighed for at sende en lille video af det på sinding@me.com. Har du også en “harvi” og “eddi” i dit system?

    2. De fleste hybridbiler, kan maksimalt lades med 3,6kw – på en fase.
      Jeg ville dog alligevel vælge tre faset 11 kwh (3×3,6kwh) lader – du vil bare ikke benytte de to af faserne når du lader.

      Pris forskellen for en 1 eller 3 faset lader er typisk ret lille, i forhold til start omkostning.
      Og du er fremtidssikret

  15. Jeg synes at dine beregning mangler den elafgift du få refunderet for solgte kwh til nettet. – Som jeg forstår dig har du solgt ca. 53% af 5.484 kwh i 2021 – svarende til 2.906 kwh – Disse kwh få du umiddelbart 90 øre +moms for, da afgiften refunderes for solgte kwh til nettet.

    I kroner og øre er det trods alt ca. 3.269,84.

    1. Hej Per. Tak for spørgsmålet. Som vi snakkede om på mail, så er jeg i afregningsgruppe 3.

      Som du skriver sker det automatisk for afregningsgruppe 6. Det er desværre ikke muligt for afregningsgruppe 2 eller 3. Det ville ellers være dejligt 🙂

  16. Hej Rasmus

    Jeg synes ikke jeg kan finde din nye udregning på tilbagebetalingstiden med de nye EL priser. Måske det bare er mig men hvis du har det til at ligge kunne jeg rigtig godt tænke mig at se det.

    Skal nemlig i gang med at installere 14,5kw anlæg med et 12,5kw batteri. Min bank mand har efterspurgt hvad den forventede tilbagebetalingstid kunne være på sådan et. Smid noget ind i et diagram men det er jo at famle i blinde da der er så mega mange ubekendte.

    Kun derfor være fedt at se hvordan dit forventet regnskab ser ud da du har noget data på det.

    På for hånd tak

    1. Hej Jens. Tak for dit spørgsmål. Jeg har desværre ikke selve beregningen med den nye tilbagebetalingstid, da jeg har fået ViaSol til at sende et nyt opdateret tilbud. Du kan se tilbuddet som billede under “Tilbagebetalingstiden for solcellerne”.

  17. Hej Rasmus

    Jeg bemærker du har brugt både Vindstød og Watts som leverandør af el. Hvad skyldes at du brug Watts – da jeg umiddelbart ville mene at Vindstød er den biligst leverandør, (rent Nordpool priser) ingen abb og ingen bind?

    Du skriver at du regner med at bruge 3.000 kwh til bilen om året.
    Du beregner ud fra hvad bilen bruger af watt pr. Km, men jeg synes ikke du tager højde for de ca. 10-15% der gå tabt når bilen lades via AC stikket.

    Mine egne data siger 12% på både min Hybrid bil og min elbil

    1. Hej Per.

      Ja jeg har prøvet lidt forskelligt og egentlig var jeg mest glad for Barry (den gang det stadigvæk eksisterede). Deres app var genial med et super overblik over energiforbrug og månedlige betalinger.

      Jeg skiftede til Watts, da jeg troede at integrationen mellem mine data, pris og forbrug ville bliver bedre (altså liveopdateringer), men desværre har det ingen betydning om du er kunde hos Watts eller du bare bruger appen. Der er stadigvæk 1-2 dages venten for se ens forbrug.

      Jeg burde nok bare skifte tilbage til Vindstød eller måske prøve http://www.ewii.dk. Det kører dog fint pt.

      I forhold til spørgsmålet ang. ladetabet, så det det rigtig at jeg ikke har taget højde for det. For at være helt ærlig, så var det ikke noget jeg tænkte over i starten, men d. 30. august 2022 har jeg haft bilen i et år, så der vil jeg prøve at se, hvor stort ladetabet har været. Jeg er lidt forundret over de 12% som du skriver, det lyder af meget.

      Hvis jeg må spørge, hvordan har du målt/udregnet det med din opsætning?

  18. Hej Rasmus

    Tabet på 12% kan lyde voldsomt, en men konvertering af AC (veksel strøm) til/fra DC (jævnstrøm) er dyr.

    Det er også derfor at ladning af Solcelle batterier helst skal gøres fra Solceller direkte solcellerne som er DC og ikke fra elnettet.
    Jeg har ikke lavede de stor beregninger på dette (endnu), mit gæt er omkring 10%

    Et sted som vi ikke rigtig tænker over, er f.eks. vores lader til mobil telefoner – her kan tabet være helt op til 25% i konventering fra AC til DC.

    Så her et svar på dit spørgmål:

    Vi har to biler (en hybrid og en rent el) der skal lades.
    Hver bil har sin egen lader, henholdsvis en 3,6 kwh en fase lader og 11 kwh lader med 3 faser (bilen kan dog kun lades med 7,2 kwh).

    Før hver lader er der monteret en elmåler, som hver femte minut bliver aflæses alle elmålerne, og data gemmes i en database.

    Derudover henter jeg hver minut, data fra Volkswagens, om bilernes km-stand, SOC og de øvrige data som Volkswagen stiller til rådighed.

    Baseret på ovenstående data beregner jeg :

    Ladningernes start og sluttidspunkt,
    Kwh som er sendt bil laderen, og hvormange kwh bilen har modtaget.

    Baseret på ovenstående tal kan jeg beregne tabet, hvor hver eneste ladning. Tabet er højere om vinteren end om sommer.

    Jeg har ene Clever ladebrik som jeg nogle gange har brugt, på en 11 kwh AC lader.
    Her ser jeg samme forskel, blot set hvad bilen mener den har modtagede og hvad Clever siger de har leveret.

    På DC ladninger tabet umiddelbart 0%, men husk at Clever har et tab når de konverter fra AC til DC 400 volt.

    En af grundene til DC ladning kan være er dyrere pr. kwh end AC er netop dette tab.

    Da du har en Skoda, er jeg ret overbevist om at det samme type lade modul der sidder i vores biler.
    Så jeg vil forventede at tabet for dig er af samme størrelse.

    /Per

    1. Hej Per.
      Så fik jeg endelig tid til at kigge lidt mere på ladetab og hvad der sker under konvertering af AC (veksel strøm) til DC (jævnstrøm). Hold da op hvor går der egentlig meget energi tabt!
      Jeg har ikke kunne lave de samme mine beregninger som dine, da jeg ikke har en elmåler før min lader. Jeg har dog sat en disclaimer med info om at “*i dette regnestykke har jeg ikke taget højde for ladetabet, når der ved opladning med hjemmelader sker en konvertering af AC (veksel strøm) til DC (jævnstrøm). Ladetabet ligger på omkring 10-15 % alt efter årstid og biltype (dette er ikke noget jeg har beregnet, men taget fra andre undersøgelser).

      Tusind tak for at gøre mig opmærksom på det. Jeg har nu prøvet at lave en udregning for vores elforbrug med elbilen:

      Vi fik vores Skoda Enyaq d. 31. august 2021 og et år efter har vi kørt 15.884 km og opladet med 2.991 kWh hjemme (med en stor del solcellestrøm) + ladet udenbys i 2021 med 103,3 kWh (á 407,86 kr.) og i 2022 med 281,9 kWh (á 1.303,17 kr.)

      På de 15.884 km (det første år) har vi i alt brugt:

      Opladning i alt for et år: (2.991 kWh + 103,3 kWh + 281,9 kWh) = 3.376,2 kWh

      Prisen for at køre de 15.884 km er (3 kr. pr. kWh * 2.991 kWh + 407,86 kr. + 1.303,17 kr.)* = 10.684 kr. Den pris har vi ikke betalt, da en stor del af strømmen kommer fra vores solcellerne. Hvor stor en del af strømmer som kommer fra solcellerne kan jeg desværre ikke sige.

      Vores elbil har ca. kørt 21,3 km/100 kWh – dvs. ca. 4,7 km pr. kW. Vi har ikke helt kunne ramme de 5,5 kW pr. km som var målet, da vi kører meget motorvej*.

      * Vores udregning for første år ligger på 21,3 kWh/100 km – altså ca. 4,7 kW pr. km. med denne udregning: (3.3376,2 kWh/15.884 km) * 100 = 21,3 kWh/100 km

  19. hvis du opper dine batterier til 5kwm mere vil du så ikke kunne bruge mere af din gemte strøm om aften og nat og dermed købe mindre strøm?

    1. Hej Brian. Ja, det ville være fedt med 5 kW batteri mere, men prisen for batterier er ret høj for tiden. Så det bliver ikke lige nu at jeg skal udvide anlægget.

    1. Hej Per.
      Hold da op. Det er helt vildt. Det havde jeg ikke set komme, men selvfølgelig skal Cerius og Radius også betale mere i form af strømtabet, når elprisen stiger. Jeg havde bare ikke lige set at de ville smide det på os forbruger i første omgang. Det går jo hen og bliver en del penge også, så du har nok ret med de 3,5-4,0 kr pr. kWh. inklusiv. elafgiften. Det er en vildt tid vi lever i.

      1. Vi skal kan dog glæde os over at disse selskaber Cerius og Radius skal have et nul resultat. Evt. overskud skal tilbage til forbrugen.
        Det så vi i 2021 i Cerius område – hvor Cerius betalte, som jeg husker det 400 mill tilbage. Dette sket ved at du i det meste af 2021 hvis det ikke var hele 2021 – fik en rabat der svarede til det Cerius udgiften pr kwh.

      1. Tak
        Jeg er hobby-solcellemand. Har dog gennem tiden – arbejde inden for elbranchen (men ikke som elektriker).
        /Per

  20. Hej

    Jeg kunne godt bruge et eksempel på hvordan en regning for el ser ud i forhold til alle de forskellige tariffer. Både på en afregning for produktion af strøm men også den “almindelige” for betaling af strøm. Gider du lægge den op på siden, så vi kan blive klogere?

  21. Jeg har med stor interesse læst samtlige indlæg i denne blog, som jeg netop er faldet over i min søgen efter viden. En ting jeg imidlertid undrer mig over, at ingen har berørt er følgende: “Jeg har solceller 6Kwp og sender pt. ca. 50% af min produktion ud i nettet. Jeg har også en luft til luft varmepumpe til rumopvarmning og en luft til vand til mit brugsvand. Den fungerer samtidig som rumventilation.
    Jeg overvejer nu at købe en elbil.
    Mit spørgsmål er, om jeg kan købe en elbil og et lade system, der gør det muligt at lade på bilen når solen skinner og jeg har overskudsproduktion, og når jeg så har behov for strøm i huset, vil jeg så hente hente strømmen fra bilen.
    Derudover vil jeg gerne kunne lade bilen (om vinteren) fra nettet når strømmen er billigst, og dernæst bruge bilens batteri som batteribank i de dyre perioder.”
    Jeg har fundet en artikel i Alt om data fra 2020 der beskriver netop dette emne, og her handler det om et forskningssamarbejde mellem VW og Hager Group. Jeg har ikke kunnet finde noget hos VW eller andre omkring hvor langt man er. Er der nogen i dette forum der har viden om hvilke muligheder – om nogen – der er for et sådant setup.

    1. Hej Ole.
      Tak for din besked. Den udfordring du beskriver hedder V2G eller V2H. Desværre er udviklingen de sidste par ikke gået hurtigt og siden VW Gruppen meldte (for 2 år siden) ud at de også vil være klar med bidirectional ladning, så har vi ikke hørt noget. Vi må vente tålmodigt, men mon ikke der er gang i udviklingsafdelingerne for at komme først med en løsning. Jeg er begyndt at skrive lidt om det her: https://www.lifelab.dk/hvad-er-bidirectional-ladning/

  22. Det kort svar: Standarden for ladestikke, som benyttes i alle nye el-biler i EU, understøtter ikke muligheden for at hente strøm fra bilen.

    Bl.a Kia tilbyder dog en muligheden for at købe en inverter der kan giver dig 220 volt ud af bilen. Men de 220 volt kan ikke umiddelbart kobles til dit elnet.

    /Per

Leave a Reply